نجوم

کهکشان ها و تمام افرینش همه وسیله اند برای شناخت خداوند و قدرت نا محدودش

نجوم

کهکشان ها و تمام افرینش همه وسیله اند برای شناخت خداوند و قدرت نا محدودش

نجوم

این وبلاگ برای دوستدارن علم نجوم و ستاره شناسی تهیه و طراحی شده



امیدوارم از بازدید از وبلاگ ما لذت ببرید .



بایگانی
نویسندگان

۵ مطلب توسط «dr.khosh» ثبت شده است

حقایق در مورد کره ماه.


دمای سطح پوسته ماه به مراتب بیشتر یا کمتر از زمین می رسد به طوری که دمای آن در سردترین حالت به منفی 138 درجه سانتی گراد و در


گرمترین حالت به 127 درجه سانتی گراد می رسد. دلیل این تغییرات دمایی فوق العاده شدید به وجود نداشتن جو غلیظ در ماه نسبت داده می شود.



ماه,کره ماه,تصاویر کره ماه

به طور تقریبی 1 ماه طول می کشد که ماه به دور زمین بچرخد. دوره گردش ماه کامل به دور زمین 27 روز است که این گردش کامل نامیده می

شود. اما دوره بین 1 ماه تا ماه جدید از دید زمینی 29.53 روز است که آن را ماه قمری می نامند.


ماه,کره ماه,تصاویر کره ماه


در زمان های قبل از اینکه گالیله به عنوان اولین انسان آسمان شب را با تلسکوپ ساده خود بررسی نماید تصور بر این بود که نقاط تاریک تر روی سطح ماه دریاهایی هستند که سطح این کره را پوشانده اند اما پس از رویت ماه بوسیله گالیله این تصور نادرست باطل شد. اما باز هم نام دریاهایی که بر روی ماه گذاشته بودند تغییر نکرد مانند دریای آرامش بر روی ماه (Sea of Tranquility ).

 ماه,کره ماه,تصاویر کره ماه


dr.khosh
۰۷ بهمن ۹۴ ، ۰۲:۰۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

شفق قطبی چیست؟


شفق قطبی چیست,سپیده قطبی,تصاویر شفق قطبی


شفق قطبی چیست,سپیده قطبی,تصاویر شفق قطبی


شفق قطبی (aurora) که به آن سپیده قطبی و نور قطبی هم می‌گویند یکی از پدیده‌های جوی بسیار زیبای کره زمین است. نورهایی بسیار زیبا و خیره‌کننده که در آسمان حرکت می‌کنند و معمولا شکل‌های منحنی‌مانندی دارند.
آسمان تابان می‌شود و نقش‌هایی با رنگ‌ها و شکل‌های گوناگون در آن دیده می‌شود. این نقش و نگارهای رنگین گاهی دارای شکل کمان یکنواخت است، گاهی ساکن است و گاهی تپنده. گاهی متشکل از شمار زیادی پرتو است با طول موج‌های متفاوت که مانند پرده‌ها و نوارها در آسمان بازی می‌کنند و پیچ و تاب می‌خورند. رنگ درخشنده نورهای از سبز مایل به زرد به سرخ و بنفش مایل به خاکستری تغییر می‌کند.


زیبایی شفق، پدیده‌ای که برخی قبایل کانادایی به آن رقص ارواح می‌گویند، چشم هر ناظری را به آسمان خیره می‌کند.این نورهای طبیعی زیبا که در عرض‌های جغرافیایی نزدیک به قطب دیده می شوند، در سپیده‌دم قطبی قابل مشاهده هستند.


dr.khosh
۰۷ بهمن ۹۴ ، ۰۱:۳۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

شفق چیست.؟


ما به نوری که آخر شب و قبل از طلوع خورشید در آسمان دیده می شود، شفق می گوییم. شفق نمایشی طبیعی از نور درخشان رنگی در آسمان است که می توان آن را با چشم غیر مسلح و تنها در شب دید. شفق ها تأثیر قابل مشاهده فعالیت خورشید روی جو زمین هستند. در واقع شفق یک پدیده جوی و بیشتر به شکل نوارهایی از نور است که ذرات خورشیدی باردار و نیروی مغناطیسی زمین آن را ایجاد می کنند.

بیشتر شفق ها در مناطق شمالی تر و جنوبی تر زمین رخ می دهند. شفق های قطبی از این نظر زیباتر و مشهورترند. شفق ها به اشکال کمانی، ابری و نواری دیده می شوند.



http://020.ir/images/stories/astronomy/maghalat/aurora.jpg

برای دریافت بخش و بیشتر و تصاویر در مورد شفق به ادامه مطلب بروید.

dr.khosh
۰۷ بهمن ۹۴ ، ۰۱:۲۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

شما نیز میتوانید نظرات خود را در مورد هر تصویر بیان کنید.



برای دریافت تضاویر برتر در مسابقه برترین عکس های نجومی به بروید .

dr.khosh
۰۷ بهمن ۹۴ ، ۰۰:۳۸ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

گالیله

گالیلئو گالیله (به ایتالیایی: Galileo Galilei)‏ (۱۵ فوریهٔ ۱۵۶۴ - ۸ ژانویهٔ ۱۶۴۲) دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی در سده‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی بود. گالیله در فیزیک، نجوم، ریاضیات و فلسفه علم تبحر داشت و یکی از پایه‌گذاران تحول علمی و گذار به دوران دانش نوین بود.[۱]
بخشی از شهرت وی به دلیل تأیید نظریه کوپرنیک مبنی بر مرکزیت نداشتن زمین در جهان است که منجر به محاکمه وی در دادگاه تفتیش عقاید شد. گالیله با تلسکوپی که خود ساخته بود به رصد آسمان‌ها پرداخت و توانست جزئیات سطح ماه را مشاهده کند.
زندگینامه
گالیله در ۱۵ فوریه ۱۵۶۴ در شهر پیزای ایتالیا به دنیا آمد. پدر گالیله، وینچنزو (Vincenzo Galilei) از موسیقیدانان به نام ایتالیا بود. گالیله دارای پنج خواهر و برادر دیگر بود.[۲]
ابتدا قرار بود

dr.khosh
۳۰ دی ۹۴ ، ۱۷:۴۳ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲ نظر